تکنیکهای دوست یابی، ویژگیهای دوست خوب، دوست یابی

تکنیکهای دوست یابی، ویژگیهای دوست خوب، دوست یابی

تکنیکهای دوست یابی، ویژگیهای دوست خوب، دوست یابی

تکنیکهای دوست یابی، ویژگیهای دوست خوب، دوست یابی

پرسشنامه ها و آزمون های روانی استاندارد

پرسشنامه های روانشناسی موجود و دانلود رایگان

احساس و فکر ناکارآمد - پرسشنامه ها و آزمون های روانی استاندارد
پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی - پرسشنامه ها
پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی
پرسشنامه ی کانرز والدین - پرسشنامه ها و آزمون های روانی استاندارد
پرسشنامه ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان 6 تا 14 ساله
مقیاس صمیمیت
پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر - پرسشنامه ها و آزمون های روانی
دانلود آزمون SCL 90 - پرسشنامه ها و آزمون های روانی استاندارد
پرسشنامه نگرانی پنسییلوانیا(PSWQ) - پرسشنامه ها
پرسشنامه نئو NEO PI-R فرم تجدید نظر شده
پرسشنامه آلکسی تیمیای تورنتو (TAS)
پرسشنامه شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد
پرسشنامه رضایت زناشویی ENRICH 47 ماده ای
دانلود رایگان پرسشنامه نیازهای صمیمیت به همراه پاسخنامه
مقیاس زوجی اینریچ - پرسشنامه ها و آزمون های روانی استاندارد
دانلود پرسشنامه ارزیابی همدلی بزرگسالان (مارک دیویس)
پرسشنامه ی سبک های فرزند پروری 


ادامه مطلب

خانواده و آموزش جنسی به فرزندان

خانواده و آموزش جنسی به فرزندان
نویسندگان: ریحانه هاشمی و سید محمد حسن هاشمی زاده
تعلیم و تربیت، امر مهمی است که موجب پرورش استعدادهای فرد و عملکرد صحیح او در خانه و اجتماع می گردد.
پایه های تربیتی فرد، در خانه نهاده شده و با استقرار روانی و ارضای تمایلات، موجبات رشد او را فراهم می آورد و اساس صحّت عقلانی را فراهم می آورد. سلامت عقلانی از طریق شنیده ها و مشاهدات؛ مانند کتب، مجلّات و ... و نیز از طریق رادیو و تلویزیون و سایر رسانه ها در خانه نهاده می شود. بعد از خانواده، محیط مدرسه، دانشگاه و سایر محیط های اجتماعی در تعلیم و تربیت فرد مؤثرند.
خداوند متعال اولین مسئولیّت را متوجّه خانواده فرموده و سرپرست خانواده را در انجام این امر مورد خطاب قرار داده است:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ»؛ (1)
ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خویش را از آتشی که سوخت آن، مردم و سنگ هاست حفظ کنید.
رفتار والدین مهم ترین عامل تربیتی بر روی فرزند است. چنانچه والدین بدون توجه با رفتار خود، فقط درصدد تربیت فرزند از راه بیان و گفتار باشند، به نتیجه مطلوب خود نمی رسند. از طرف دیگر مسئول خانواده نمی تواند فقط متوجه مسائل خود بوده و از مشکلات و معضلات خانواده برکنار باشد و در این رابطه مهم تر از تأمین هزینه ی زندگی، تغذیه ی روح و جان و به کار گرفتن تعلیم و تربیت صحیح است.
در آیه ی شریفه کلمه قُوا به معنای حفظ کردن چیزی است از هر خطری که به آن صدمه بزند و برایش مضرّ باشد (2) و چنانچه انسان از خطرات رفتار نادرست پرهیز ننماید، آتش و عذاب را متوجّه خود نموده و بدین جهت در آیه ی شریفه «شعله گرفتن مردم در آتش دوزخ، به دست خود آنان نسبت داده شده» (3) و خود انسان ها تبدیل به هیزم و سوخت جهنم می شوند، چرا که با اعمال ناشایست خود حقیقت انسانیِ خود را به آتش کشیده و در سرای دیگر تجسّم اعمال خود را مشاهده می کنند.
یکی از خطراتی که فرزندان را به شدّت در معرض خطر قرار می دهد، انحرافات جنسی است که با هوش یاری و آگاهی دادن لازم به فرزندان در سنین نوجوانی، می توان از آن جلوگیری نمود.
تربیت جنسی، مستلزم توانایی فوق العاده و نزاکت خاص، تیزهوشی و دل سوزی فراوان است و در مورد پیش گیری از انحراف جنسی کودکان نقش اساسی به عهده ی پدران و مادران خواهد بود.
پدر و مادر از بدو تولد فرزندشان باید در اندیشه ی شکل دهی رفتار فردی و اجتماعی او باشند. مسامحه در این زمینه مبنی بر این که کودک خود بزرگ خواهد شد و مسائل زندگی را، خود خواهد آموخت مشکلاتی برای خانواده و اجتماع ایجاد خواهد کرد. (4)  ادامه مطلب ...

عوامل انحراف جنسی

عوامل انحراف جنسی
نویسندگان: ریحانه هاشمی و سید محمد حسن هاشمی زاده
عوامل فردی
زیر بنای زندگی انسان بر اساس فطرت و نهاد الهی بنا شده است و چنانچه در همین مسیر گام بردارد، هیچ گونه انحرافی او را مبتلا نخواهد ساخت، اما مسیر زندگی انسان بدون عوامل تأثیرگذار نبوده و هماره او را با شرایط گوناگون رو به رو خواهد ساخت. ناگزیر انسان در طی این مسیر با حوادث گوناگون مواجه است.
دانشمندان عوامل تأثیرگذار را در چند دسته تقسیم نموده اند:
1. عوامل زیستی
برخی عوامل زیستی را عامل انحراف معرفی نموده و نقص جسمانی و الگوهای کرموزومی را در این رابطه مؤثر دانسته اند. (1) این نظریه از حدّ فرضیه پا فراتر ننهاده و هنوز به صورت علمی به اثبات نرسیده است، جز در عدّه ی معدودی که به دلیل اختلال ترشح هورمون ها، اختلالاتی دیده می شود و گاه موجب بلوغ زودرس، عدم تعادل در رفتار جنسی و به نظر عدّه ای حتّی عامل پیدایش تمایل به جنس موافق و یا تن دادن به خودفروشی است و گاه وجود ترمورهایی در بدن مثل تخمدان می تواند زمینه ساز آلودگی باشد. (2)
2. عوامل روانی و عاطفی
غالب عواملی که در انحرافات جنسی برشمرده شده به روح و روان انسان باز می گردد. به طور کلی می توان منشأ تصمیم گیری انسان را به دو جنبه ی عقل و احساس برگرداند. چنانچه انسان به حکم عقل عمل نماید، به سوی خیر و سعادت رهنمون می گردد، چرا که عقل به طور فطری راهنمای پاکی و فضیلت است و انسان را به خیر و صلاح می خواند و از انحراف و ناپاکی بر حذر می دارد. به فرموده امام صادق علیه السلام: «العَقلُ دَلیلُ المُؤمِن؛ (3) عقل و خرد، راهنمای مؤمنین است» و چنانچه انسان تحت تأثیر احساسات و عواطف عمل نمود، چون انگیزه های آن متفاوت است، گاه به سوی خیر و گاه به سوی شر قدم بر می دارد.
عوامل روانی و عاطفی از کودکی در کیفیت رفتار آنان مؤثر است و هر گونه اختلالی در این زمینه ی انحراف او را فراهم می آورد. حال اگر مراقبت های لازم در خانه صورت نگیرد، زمینه های اولیه انحراف در خانواده شکل می گیرد. روابط نامناسب جنسی در خانواده، عدم پوشش کافی و کاهش کنترل و نظارت بر رفتار کودک و نوجوان (4) و در نهایت، عدم صمیمیت و برخوردهای نامناسب و نسنجیده، زمینه ی انحرافات جنسی آن ها را فراهم می سازد. در این موقعیت چنانچه زمان مناسب ازدواج نرسیده باشد یا امکان ارضای صحیح و مشروع غریزه جنسی فراهم نشود، به دلیل قدرت مندی این غریزه اگر عوامل بازدارنده برای حفظ فرد دارای قدرت کافی نباشد، انحراف جنسی به وجود خواهد آمد.  ادامه مطلب ...

نحوه بیان مسایل جنسی برای نوجوانان

نحوه بیان مسایل جنسی برای نوجوانان
نویسنده: کاظم رجبی صدیقی
غریزه جنسی یکی از غرایز نیرومند،‌ حساس و زندگی ساز انسان است و در حیات روانی و جسمانی او تاثیرات به‌سزایی دارد. برخی از رفتارها و برخی بیماریهای جسمانی و روانی نیز از این غریزه مایه می گیرد. از همین رو، اگر عاقلانه و به طور صحیح پرورش یابد زندگی قرین خوشی و آسایش می گردد و اگر در طریق افراط و تفریط واقع شود، ممکن است صدها ضایعه جسمانی و روانی به دنبال بیاورد «مرحله‌ نوجوانی و جوانی مهمترین و حساس ترین دوره‌ زندگی انسان است که با بلوغ و دوره‌ شکوفایی همراه است و نوجوان و جوان با بحرانهای زیادی روبرو است.» لذا امر تربیت، هدایت و تعدیل غریزه جنسی نوجوانان و جوانان امری بس خطیر و حساسی است، که ظرافت های خاصی را می طلبد و باید با علم و درایت کافی صورت پذیرد.
دوره نوجوانی:
این مرحله که با بیداری غریزه‌ جنسی و بلوغ همراه است، از حدود 11 تا 12 سالگی آغاز می شود. اساس بلوغ، فعال شدن غده های جنسی است که در اثر این فعالیت، دگرگونی ویژه ای در نوجوان پدید می آید، و با یک سری علائم و تظاهرات جسمانی و روانی توام است. نوجوان به علت این انقلاب عظیم جسمی گاهی دچار تنش غریزه شده و تجلیات و تمایلات جنسی در وجودش اوج می گیرد. این حساسیت شدید از حدود 15 سالگی آغاز و تا 19 سالگی ادامه می یابد.
نوجوانان غالباً با والدین و مربیان در رابطه با مسایل جنسی ارتباط مناسبی ندارند و نمی توانند سوالات خویش را با آنان بی پرده میان بگذارند، در نتیجه یا مشکلات خود را در دل نگه می دارند یا از دوستان و معاشران خود سوال می کنند. باید بدانیم که رفتار جنسی و احساس نیاز و تمایلات جنسی، فقط منحصر به بیداری این غریزه نیست، بلکه رفتار جنسی در انسان ها تحت تاثیر دو عامل هورمون ها و تجربه و یادگیری است.(1) 
ادامه مطلب ...

لزوم شناخت نیازهای جنسی انسان

لزوم شناخت نیازهای جنسی انسان
نویسندگان: ریحانه هاشمی و سید محمد حسن هاشمی زاده
شناخت انسان از مسائلی است که از دیر باز ذهن بسیاری را به خود مشغول داشته است و اندیشمندان تاکنون نتوانسته اند تعریف جامعی پیرامون آن ارائه نمایند.
اسلام دین جامعی است که انسان را از دیدگاه الهی تعریف نموده و او را ترکیبی از روح و جسم معرفی کرده و هدف از خلقت انسان را رشد و کمال انسانی دانسته است. بنابراین از دیدگاه دینی، نیازهای جسمی و روحی انسان باید هم آهنگ ارضا گردد تا بتواند به این هدف والا برسد.
انسان در دوره های مختلف، با دیدگاه ها و به شکل های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
برآوردن نیازهای انسان به شناخت صحیح آن نیازها در وجود آدمی بستگی دارد و این مهم نیز چنانچه از مجرای صحیح صورت نپذیرد، سرانجامی نخواهد داشت.
نیازهای انسان به شکل های گوناگون و تقریباً در همه انسان ها و با شدت و ضعف متفاوت ظهور و بروز می کنند؛ از جمله ی این نیازها، نیاز برخاسته از غریزه جنسی است که نیازمند شناخت صحیح و برآوردن آن از طریق مناسب است.
اولین گام برای شناخت صحیح این غریزه، بررسی جایگاه آن در نظام خلقت و در وجود آدمی است. شناخت سیر تحولات جنسی و نگرش های مختلف به این غریزه، موجب جهت یابی آن در مسیر مشخص شده گردیده و در صورت ره یابی صحیح، به هدف مورد نظر خواهد رسید وگرنه انحراف از مسیر صحیح آن، سایر جوانب انسانی را تحت تأثیر قرار داده و موجب انحراف انسان از هدف عالی انسان خواهد گردید. در این راستا شناخت انسان با رویکرد جنسی و با در نظر گرفتن دیدگاه های مختلف، لازم و ضروری است. 
ادامه مطلب ...

تشکیل خانواده

تشکیل خانواده
نویسنده: غلامرضا نور محمدی
1. زندگی مشترک
از آنجا که زندگی مشترک یکی از مهم ترین نیازهای زندگی آدمی به شمار می آید، تقریباً تمامی مکاتب و آیین های بشری به ویژه دین اسلام بر آن تاکید کرده و پیروان خود را بدان تشویق نموده اند.
مطالعات گلیک(1) در سال 1980 م نشان می دهد بیش از 90% جمعیت جوامع گوناگون به طور متوسط دست کم یک بار در طول زندگی ازدواج کرده اند. در ایران نیز آمار نشان می دهد تا سن 50 سالگی فقز 2/. % مردان و 8/. % زنان، مجرد باقی می مانند.(2)
بی تردید زندگی مشترک مزایای فراوانی برای هر دونفر در پی دارد. برای مثال، افراد متأهل از نظر سلامتی نسبت به افراد مجرد وضعیت بهتری دارند و میزان مرگ و میر آنان نیز کمتر از افراد مجرد یا کسانی است که جدا از یکدیگر زندگی می کنند.
دکتر برایان بیکر، روان پزشک کانادایی و استاد دانشگاه تورنتو در تحقیق خود به این نتیجه رسید که ازدواج موفق موجب تقویت سیستم ایمنی می شود. و با کنترل و کاهش هورمون های ناشی از استرس، خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد و از سوی دیگر، مقاومت فرد را در برابر عفونت نیز فزونی می بخشد.
از دیگر فواید ازدواج، افزایش طول عمر و نیز کاهش مرگ ناشی از سرطان، بیماری قلبی و دیگر بیماری هاست. بنابراین کسانی که متأهل اند، نسبت به افراد مجرد کمتر به اختلال های جسمی و روانی دچار می شوند.(3)
2. وضعیت تشکیل خانواده در غرب
یکی از بزرگ ترین پس رفت های تاریخ خانواده، در نیمه دوم قرن بیستم آغاز شد که با گسترش خانواده های نامتعارف و روابط آزاد جنسی اوج گرفت. در گذشته، دانشمندان علوم اجتماعی، تعریف های مناسب تری از خانواده به دست می داده اند. مک آیور (4) معتقد است که خانواده درهمه جوامع پنج ویژگی اساسی دارد:
1. رابطه زناشویی؛
2. نوعی قرار داد زوجیت که زمینه استقرار و دوام رابطه زناشویی را فراهم می سازد؛
3. وجود یک نظام برای ساختن تعلق افراداز نظر اسمی که متضمن شجره نامه افراد است؛
4. منابع مشترک اقتصادی که به تأمین نیازهای غذایی و آموزش فرزندان اختصاص می یابد؛
5. محل اقامت و کانونی مشترک برای زندگی تمام اعضا.
اما امروزه در غرب وضعیت خانواده به کلی دگرگون شده است. جنبش اجتماعی دهه 1960 م به تغییرات بنیادی در کیان خانواده منجر گردید که با دو موج عمده آغاز گشت: ظهور خانواده های نامتعارف ونهضت فمنیسم.
یک. ظهور خانواده های نامتعارف (5)
مهم ترین نظریه پردازن عصر «روشنگری» مانند دیوید هیوم و آدام اسمیت به تدریج غرب را برای پذیرش این موضوع آماده کردند که تنها عقل انسانی برای درک حیات انسانی کافی است و عقل (نه دین و سنت) به ما امکان می دهد که حقیقت را در یابیم.  ادامه مطلب ...

پنج توصیه برای اصلاح دیگران

 پنج توصیه برای اصلاح دیگران
 
نویسنده: سید هادی مدرسی
مترجمان: حمیدرضا شیخی، حمیدرضا آژیر
توصیه نخست: به افراد دستور ندهید بلکه خواسته خود را به صورت خواهش مطرح کنید.
هر انسانی هستی را با چشمهای خود می بیند نه با چشمان دیگری. او همه چیز را برای خود می خواهد نه خود را برای اشیا از همین رو شما با هرکس روبه رو شوید یا دوستی کنید برای خود ارزش و اعتباری قایل است هرچند در نظر دیگران پست و بی ارزش باشد.. به همین دلیل هیچ انسانی نیست که حاضر باشد در برابر شما- هراندازه هم دانشمند یا ثروتمند و یا قدرتمند باشید- چون بنده ای ذلیل بایستد و فرمان ببرد بلکه شما را فردی چون خود می داند.
پس، تا زمانی که مردم همکار و همنوع شما هستند نباید به آنها دستور دهید و خود را رهبر قبیله ای بپندارید که اوامر و نواهی اش لازم الاجراست.
مطمئن باشید که اگر به مردم دستور دهید از اجرای آن سر برمی تابند ولی چنانچه خواسته خود را به صورت خواهش و تمنا و غیره مطرح کنید آن را برآورده خواهند کرد. شما می توانید این اصل را بیازمایید. مثلاً به همکارتان بگویید:« خواهش می کنم در این کار کمکم کنید». بی شک او سعی خواهد کرد به خواسته شما پاسخ گوید. اما اگر به او دستور دهید، خواهد گفت:«هرگز انجام نمی دهم». اگر بپرسید: چرا؟ شاید صریحاً بگوید: « تو کی هستی که به من دستور بدهی».
وقتی قرآن کریم را می خوانیم، مشاهده می کنیم که خداوند بزرگ بسیاری از اوامر خود را به صورت خواهش یا امیدواری یا با عبارت« خداوند می خواهد» صادر می کند. و یا صفات پرهیزگاران و بندگان نیکوکار خود را بیان می کند بدون آن که مستقیماً از مردم بخواهد خوب باشند و پرهیزگاری پیشه کنند. بدین شیوه ایمان و تقوا را در نظر مردم زیبا جلوه می دهد. مثلاً می فرماید:« الم. این است همان کتابی که در آن هیچ شکی نیست. پرهیزگاران را راهنماست. آنان که به غیب ایمان می آورند و نماز می گزارند و از آنچه روزیشان داده ایم انفاق می کنند.»(1)
خداوند در این آیات به جای آن که بگوید: ای مردم به غیب ایمان آورید و نماز بگزارید و انفاق کنید... به توصیف پرهیزگاران می پردازد. یا مثلاً به جای آن که ارزشهای اخلاقی را به صورت فرمان صادر کند، بندگان شایسته خود را توصیف می کند و می فرماید: « بندگان خدای رحمان کسانی هستند که در روی زمین به فروتنی راه می روند و چون جاهلان آنان را مخاطب سازند به ملایمت سخن گویند. و آنان که شب را در سجده یا در قیام برای پروردگارشان به صبح می آورند».(2)
خداوند با این روش والا صفات پرهیزگاران و بندگان صالح خود را برای ما برمی شمارد.
وقتی خداوند که مالک و آفریدگار آسمانها و زمین است خواسته های خود را همواره به صورت فرمان صادر نمی کند چرا ما پیوسته به مردم دستور می دهیم؟  ادامه مطلب ...