ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
دوستها و همبازیها
اصولاً ما میخواهیم که کودکان ما خودشان دوست انتخاب
کنند. ما معتقد به آزادی هستیم و با اجبار مخالفیم، و همچنین میدانیم که
معاشرت آزاد یکی از حقوق اساسی و اصلی در دموکراسی است. با این حال، بیشتر
مواقع، کودک «دوستانی» را به خانه میآورد که ما آنان را ناسازگار و سرکش
مییابیم. ما شاید از بچههای بیهودهگر و پرخاشگر منزجر باشیم و یا نینی
کوچولوهایی را که آب دماغشان سرازیر است نتوانیم تحمل کنیم، اما تا زمانی
که رفتار آنان ما را واقعاً آزار نمیدهد، بهترین کار این است که قبل از
مداخله درگزینشهای کودک، مطالعه کنیم و ببینیم که کودک چه سلیقههایی دارد
و چه چیزی او را به خود جذب میکند.
با چه معیاری میتوانیم نحوه ی انتخاب دوست را در کودک خود ارزیابی کنیم؟
دوستها باید تأثیر سودمند و صحیحی بر یکدیگر بگذارند. کودک به فرصتهایی
نیاز دارد تا با شخصیتهایی که متفاوت با شخصیت خود او هستند و مکمل شخصیتش
بشمار میآیند، معاشرت کند.
کودکی که گوشهگیر است و اجتماعی نیست، باید با دوستانی معاشرت کند که
اجتماعی باشند؛ کودکی که از او مراقبت اضافی بعمل آمده و وابسته است، به
معاشرت و همراهی دوستان مستقل نیاز دارد؛ کودکی که میترسد باید با دوستان
شجاعتر معاشرت کند؛ کودکی که رفتار بچگانهای دارد میتواند از دوستی با
یک همبازی بالغتر بهرهمند شود؛ کودکی که خیلی خیالاتی است، باید از
کودکان واقعبینتر تأثیر پذیرد. کودکی را که مهاجم و پرخاشگر است باید با
همبازیهای قوی اما نه جنگجو روبرو کرد.
هدف ما این است که با برقراری ارتباط بین کودک و دوستانی با شخصیتهای
متفاوت نسبت به شخصیت او، روابط صحیح را در او تقویت کنیم و باعث شویم که
وی بتواند رفتار خود را با معیارهای موجود تطبیق دهد.
● پایه ی برخی از روابط را باید سست کرد.
● جملاتی که روح استقلال و آزادی به کودک میبخشند