لزوم شناخت نیازهای جنسی انسان
نویسندگان: ریحانه هاشمی و سید محمد حسن هاشمی زاده
شناخت انسان از مسائلی است که از دیر باز ذهن بسیاری را به خود مشغول داشته است و اندیشمندان تاکنون نتوانسته اند تعریف جامعی پیرامون آن ارائه نمایند.
اسلام دین جامعی است که انسان را از دیدگاه الهی تعریف نموده و او را ترکیبی از روح و جسم معرفی کرده و هدف از خلقت انسان را رشد و کمال انسانی دانسته است. بنابراین از دیدگاه دینی، نیازهای جسمی و روحی انسان باید هم آهنگ ارضا گردد تا بتواند به این هدف والا برسد.
انسان در دوره های مختلف، با دیدگاه ها و به شکل های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
برآوردن نیازهای انسان به شناخت صحیح آن نیازها در وجود آدمی بستگی دارد و این مهم نیز چنانچه از مجرای صحیح صورت نپذیرد، سرانجامی نخواهد داشت.
نیازهای انسان به شکل های گوناگون و تقریباً در همه انسان ها و با شدت و ضعف متفاوت ظهور و بروز می کنند؛ از جمله ی این نیازها، نیاز برخاسته از غریزه جنسی است که نیازمند شناخت صحیح و برآوردن آن از طریق مناسب است.
اولین گام برای شناخت صحیح این غریزه، بررسی جایگاه آن در نظام خلقت و در وجود آدمی است. شناخت سیر تحولات جنسی و نگرش های مختلف به این غریزه، موجب جهت یابی آن در مسیر مشخص شده گردیده و در صورت ره یابی صحیح، به هدف مورد نظر خواهد رسید وگرنه انحراف از مسیر صحیح آن، سایر جوانب انسانی را تحت تأثیر قرار داده و موجب انحراف انسان از هدف عالی انسان خواهد گردید. در این راستا شناخت انسان با رویکرد جنسی و با در نظر گرفتن دیدگاه های مختلف، لازم و ضروری است.
تفاوت پیش فرض ها در مورد نیاز جنسی، موجب تفاوت نگرش ها در کیفیت ارضای آن گردیده است. شناخت جایگاه انسان در عالم خلقت و هدف مندی این نیاز جنسی، علت وجود و بروز چنین پدیده ای را برای ما روشن تر می نماید.
دیدگاه اسلامی، این نیازها را به خوبی بر ما شناسانده و علت ایجاد این نیاز و هدف آفرینش از این غریزه ی جذاب را معرفی می نماید و بررسی سیر تحول آن، موجب ارائه راه کارهای مناسب با ساختار انسان می گردد، ولی چنانچه جایگاه حقیقی این نیاز شناخته نشود و راه ارضای صحیح فراهم نگردد، موجب آسیب های فراوان فردی و اجتماعی خواهد گردید.
در دیدگاه اسلامی این سؤال مطرح است که غریزه ی جنسی در انسان چه جایگاهی دارد و آیا اسلام با این غریزه به مبارزه پرداخته و آن را سرکوب نموده، یا در صدد کنترل آن برآمده است. و اگر هدف اسلام کنترل غریزه ی جنسی است، چه مواردی را مطلوب و چه مواردی را نامطلوب دانسته است و روش های کنترل آن از دیدگاه اسلامی چیست.
عدم شناخت کافی نسبت به غریزه ی جنسی، زمینه انحرافات و کج روی های فردی را در پی دارد و به دنبال آن فساد، فضای جامعه را خواهد گرفت.
عومل انحراف جنسی متعدد و مختلف می باشند که هر یک سهم خود را در ایجاد مفاسد فردی و اجتماعی ایفا می کنند. شناخت این عوامل برای افراد و جامعه لازم به نظر می رسد، زیرا همواره برای رفع یک مشکل، شناخت عوامل آن ضروری می باشد.
سلامت و سعادت افراد در گرو تربیت صحیح ممکن می باشد که یکی از عوامل مؤثر در تربیت، جامعه ی سالم و به دور از انحرافات است.
جامعه ی سالم، جامعه ای است که در آن افراد با رعایت قوانین، زندگی خوب و آرام، همراه با عدالت و امنیّت داشته و به سوی کمال ره یابند، (1) ولی معمولاً افرادی در جامعه وجود دارند که نظم جامعه را به هم زده و موجب اختلال در آن می گردند.
یکی از معضلات جوامع بشری وجود انحرافات از جمله انحراف جنسی است. انحراف جنسی در سنین مختلف و به ابعاد گوناگون در اجتماعات کوچک و بزرگ رخ می نماید و موجبات نگرانی سایر افراد را فراهم می آورد.
قرآن کریم به معرفی برخی انحرافات جنسی پرداخته و برای جلوگیری از انحرافات بعدی، زمینه های مقدماتی هر یک از انحرافات را نهی کرده و برای کنترل این گونه انحرافات راهکارهای مؤثری ارائه داده است.
برای مؤثر واقع شدن این راهکارها، فرد و اجتماع هر دو مورد توجه قرار گرفته و هر یک به سهم خویش باید در این میدان عمل نمایند.
انسان موجودی مختار است که در مواجهه با مسائل گوناگون، توانایی انتخاب راه صحیح بر اساس عقل و شعور را دارد و این تفاوت اساسی انسان با سایر موجودات می باشد، زیرا سایر موجودات از طریق غریزه یک مسیر را انتخاب می نمایند.
قرار گرفتن انسان بر سر دو راهی و انتخاب بر اساس عقل و تدبیر، نشان گر توانایی انسان در مقابله با خواست های متفاوت است و از همین باب، مبارزه با خواهش های نفسانی مطرح شده و امکان کنترل و مهار خواست های متفاوت فراهم می آید.
انسانی که در مقابل خواهش های نفسانی قدرت انتخاب نداشته و یا در صورت انتخاب صحیح، توانایی عمل بدان را نداشته باشد، از حد حیوانیت پا فراتر ننهاده است.
هدف انسان رسیدن به کمال می باشد و هر گام که به خطا برداشته شود، انسان را از این هدف مهم باز می دارد، لذا در این مسیر باید از وقوع خطا جلوگیری نمود و در صورت ارتکاب اشتباه، درصدد جبران و تصحیح آن برآمد.
اجتماع از مجموعه ی افراد تشکیل می شود و حفظ اجتماع به مصونیت افراد برمی گردد و می توان گفت زمینه های مصونیت فردی و اجتماعی از درون انسان ها نشئت گرفته و پیرامون خود را متأثر می سازد. تأثیرپذیری افراد از یک دیگر موجب می گردد که به کارگیری یک سری اصول و قوانین در جامعه لازم گردد تا از انحراف افراد و فساد جامعه پیش گیری شود.
یکی از مسائل جامعه ی انسانی، تولید نسل و بقای نوع است که از طریق غریزه ی جنسی تداوم می یابد، ولی در صورت عدم کنترل صحیح این غریزه، نه تنها به هدف مورد نظر دست نمی یابد، بلکه عوارض ناشایست دیگری به بار آورده و سقوط جامعه انسانی را فروتر از حد حیوانی در برخواهد داشت، لذا برای حصول نتیجه ی مطلوب، شناسایی طریقه ی کنترل آن ضروری به نظر می رسد.
عمل کرد اجتماعی در مرحله اول باید به صورت مصون سازی و پیش گیری مورد توجه قرار بگیرد و در مرحله ی آخر به پاک سازی محیط اجتماع از کج رفتاری و افراد کجرو بپردازند.
پی نوشت :
1. محمد جواد نوروزی، درآمدی بر نظام سیاسی اسلام، ص 49.
منبع مقاله :
هاشمی، ریحانه؛ هاشمی زاده، محمد حسن؛ (1389)، شیوه های کنترل غریزه جنسی از نگاه اسلام، قم: مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، چاپ اول