تکنیکهای دوست یابی، ویژگیهای دوست خوب، دوست یابی

تکنیکهای دوست یابی، ویژگیهای دوست خوب، دوست یابی

تکنیکهای دوست یابی، ویژگیهای دوست خوب، دوست یابی

تکنیکهای دوست یابی، ویژگیهای دوست خوب، دوست یابی

لزوم شناخت نیازهای جنسی انسان

لزوم شناخت نیازهای جنسی انسان
نویسندگان: ریحانه هاشمی و سید محمد حسن هاشمی زاده
شناخت انسان از مسائلی است که از دیر باز ذهن بسیاری را به خود مشغول داشته است و اندیشمندان تاکنون نتوانسته اند تعریف جامعی پیرامون آن ارائه نمایند.
اسلام دین جامعی است که انسان را از دیدگاه الهی تعریف نموده و او را ترکیبی از روح و جسم معرفی کرده و هدف از خلقت انسان را رشد و کمال انسانی دانسته است. بنابراین از دیدگاه دینی، نیازهای جسمی و روحی انسان باید هم آهنگ ارضا گردد تا بتواند به این هدف والا برسد.
انسان در دوره های مختلف، با دیدگاه ها و به شکل های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
برآوردن نیازهای انسان به شناخت صحیح آن نیازها در وجود آدمی بستگی دارد و این مهم نیز چنانچه از مجرای صحیح صورت نپذیرد، سرانجامی نخواهد داشت.
نیازهای انسان به شکل های گوناگون و تقریباً در همه انسان ها و با شدت و ضعف متفاوت ظهور و بروز می کنند؛ از جمله ی این نیازها، نیاز برخاسته از غریزه جنسی است که نیازمند شناخت صحیح و برآوردن آن از طریق مناسب است.
اولین گام برای شناخت صحیح این غریزه، بررسی جایگاه آن در نظام خلقت و در وجود آدمی است. شناخت سیر تحولات جنسی و نگرش های مختلف به این غریزه، موجب جهت یابی آن در مسیر مشخص شده گردیده و در صورت ره یابی صحیح، به هدف مورد نظر خواهد رسید وگرنه انحراف از مسیر صحیح آن، سایر جوانب انسانی را تحت تأثیر قرار داده و موجب انحراف انسان از هدف عالی انسان خواهد گردید. در این راستا شناخت انسان با رویکرد جنسی و با در نظر گرفتن دیدگاه های مختلف، لازم و ضروری است.  
تفاوت پیش فرض ها در مورد نیاز جنسی، موجب تفاوت نگرش ها در کیفیت ارضای آن گردیده است. شناخت جایگاه انسان در عالم خلقت و هدف مندی این نیاز جنسی، علت وجود و بروز چنین پدیده ای را برای ما روشن تر می نماید.
دیدگاه اسلامی، این نیازها را به خوبی بر ما شناسانده و علت ایجاد این نیاز و هدف آفرینش از این غریزه ی جذاب را معرفی می نماید و بررسی سیر تحول آن، موجب ارائه راه کارهای مناسب با ساختار انسان می گردد، ولی چنانچه جایگاه حقیقی این نیاز شناخته نشود و راه ارضای صحیح فراهم نگردد، موجب آسیب های فراوان فردی و اجتماعی خواهد گردید.
در دیدگاه اسلامی این سؤال مطرح است که غریزه ی جنسی در انسان چه جایگاهی دارد و آیا اسلام با این غریزه به مبارزه پرداخته و آن را سرکوب نموده، یا در صدد کنترل آن برآمده است. و اگر هدف اسلام کنترل غریزه ی جنسی است، چه مواردی را مطلوب و چه مواردی را نامطلوب دانسته است و روش های کنترل آن از دیدگاه اسلامی چیست.
عدم شناخت کافی نسبت به غریزه ی جنسی، زمینه انحرافات و کج روی های فردی را در پی دارد و به دنبال آن فساد،‌ فضای جامعه را خواهد گرفت.
عومل انحراف جنسی متعدد و مختلف می باشند که هر یک سهم خود را در ایجاد مفاسد فردی و اجتماعی ایفا می کنند. شناخت این عوامل برای افراد و جامعه لازم به نظر می رسد، زیرا همواره برای رفع یک مشکل، شناخت عوامل آن ضروری می باشد.
سلامت و سعادت افراد در گرو تربیت صحیح ممکن می باشد که یکی از عوامل مؤثر در تربیت، جامعه ی سالم و به دور از انحرافات است.
جامعه ی سالم، جامعه ای است که در آن افراد با رعایت قوانین، زندگی خوب و آرام، همراه با عدالت و امنیّت داشته و به سوی کمال ره یابند، (1) ولی معمولاً افرادی در جامعه وجود دارند که نظم جامعه را به هم زده و موجب اختلال در آن می گردند.
یکی از معضلات جوامع بشری وجود انحرافات از جمله انحراف جنسی است. انحراف جنسی در سنین مختلف و به ابعاد گوناگون در اجتماعات کوچک و بزرگ رخ می نماید و موجبات نگرانی سایر افراد را فراهم می آورد.
قرآن کریم به معرفی برخی انحرافات جنسی پرداخته و برای جلوگیری از انحرافات بعدی، زمینه های مقدماتی هر یک از انحرافات را نهی کرده و برای کنترل این گونه انحرافات راهکارهای مؤثری ارائه داده است.
برای مؤثر واقع شدن این راهکارها، فرد و اجتماع هر دو مورد توجه قرار گرفته و هر یک به سهم خویش باید در این میدان عمل نمایند.
انسان موجودی مختار است که در مواجهه با مسائل گوناگون، توانایی انتخاب راه صحیح بر اساس عقل و شعور را دارد و این تفاوت اساسی انسان با سایر موجودات می باشد، زیرا سایر موجودات از طریق غریزه یک مسیر را انتخاب می نمایند.
قرار گرفتن انسان بر سر دو راهی و انتخاب بر اساس عقل و تدبیر، نشان گر توانایی انسان در مقابله با خواست های متفاوت است و از همین باب، مبارزه با خواهش های نفسانی مطرح شده و امکان کنترل و مهار خواست های متفاوت فراهم می آید.
انسانی که در مقابل خواهش های نفسانی قدرت انتخاب نداشته و یا در صورت انتخاب صحیح، توانایی عمل بدان را نداشته باشد، از حد حیوانیت پا فراتر ننهاده است.
هدف انسان رسیدن به کمال می باشد و هر گام که به خطا برداشته شود، انسان را از این هدف مهم باز می دارد، لذا در این مسیر باید از وقوع خطا جلوگیری نمود و در صورت ارتکاب اشتباه، درصدد جبران و تصحیح آن برآمد.
اجتماع از مجموعه ی افراد تشکیل می شود و حفظ اجتماع به مصونیت افراد برمی گردد و می توان گفت زمینه های مصونیت فردی و اجتماعی از درون انسان ها نشئت گرفته و پیرامون خود را متأثر می سازد. تأثیرپذیری افراد از یک دیگر موجب می گردد که به کارگیری یک سری اصول و قوانین در جامعه لازم گردد تا از انحراف افراد و فساد جامعه پیش گیری شود.
یکی از مسائل جامعه ی انسانی، تولید نسل و بقای نوع است که از طریق غریزه ی جنسی تداوم می یابد، ولی در صورت عدم کنترل صحیح این غریزه، نه تنها به هدف مورد نظر دست نمی یابد، بلکه عوارض ناشایست دیگری به بار آورده و سقوط جامعه انسانی را فروتر از حد حیوانی در برخواهد داشت، لذا برای حصول نتیجه ی مطلوب، شناسایی طریقه ی کنترل آن ضروری به نظر می رسد.
عمل کرد اجتماعی در مرحله اول باید به صورت مصون سازی و پیش گیری مورد توجه قرار بگیرد و در مرحله ی آخر به پاک سازی محیط اجتماع از کج رفتاری و افراد کجرو بپردازند.
پی نوشت :
1. محمد جواد نوروزی، درآمدی بر نظام سیاسی اسلام، ص 49.
منبع مقاله :
هاشمی، ریحانه؛ هاشمی زاده، محمد حسن؛ (1389)، شیوه های کنترل غریزه جنسی از نگاه اسلام، قم: مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، چاپ اول

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد