تکنیکهای دوست یابی، ویژگیهای دوست خوب، دوست یابی

تکنیکهای دوست یابی، ویژگیهای دوست خوب، دوست یابی

تکنیکهای دوست یابی، ویژگیهای دوست خوب، دوست یابی

تکنیکهای دوست یابی، ویژگیهای دوست خوب، دوست یابی

به عالمی نفروشیم مویی از سر دوست

به عالمی نفروشیم مویی از سر دوست

10 راه برای پیدا کردن دوست و10 راه برای حفظ دوستی
 آیا به تازگی خانه خود را تغییر داده‌ یا محل کارتان را عوض کرده‌اید؟ آیا از شهری به شهری دیگر رفته‌اید یا این فکر را در سر می‌پرورانید؟ آیا با این کار، دوستان زیادی را از دست ‌داده‌اید یا حداقل دوری‌شان را بیشتر احساس می‌کنید و همین باعث می‌شود اضطراب زیادی پیدا کنید؟ خب، حالا چه کار باید بکنید؟ نگران نباشید و در عین حال بدانید پیدا کردن یک دوست، نوعی ریسک است.
ممکن است ببرید یا ممکن است ببازید و به هر حال، اگر نمی‌خواهید زندگی‌تان را در تنهایی بگذرانید، چاره‌ای از انجام این ریسک نیست و البته راه‌هایی هم برای پایین آوردن مخاطرات این ریسک و ساختن روابطی خوب و سرشار از شادمانی وجود دارد. این مطلب،«10 راه دوست‌یابی» را به شما پیشنهاد می‌کند؛ راهی که خیلی‌ها تنها رفته‌اند و وقتی برمی‌گشتند دل‌شان از داشتن یک دوست خوب، قرص و محکم شده بود.

1. چه دوستی را و برای چه منظوری می‌خواهید:
 

قبل از اینکه برای به دست آوردن یک دوست تلاش کنید، باید بدانید چه دوستی می‌خواهید و برای چه می‌خواهید دوست داشته باشید؟ چه تیپ از افرادی می‌توانند دوست شما باشند؟ شما با چه افرادی می‌توانید دارایی‌های مادی و معنوی‌تان را تقسیم کنید بدون اینکه احساس بدی داشته باشید؟ فراموش نکنید در صورتی دوست خوبی خواهید یافت و دوستی خوبی را تجربه خواهید کرد که وقتی در کنار هم قرار بگیرید به همدیگر رشد و تعالی بدهید نه اینکه به سمت عادت‌های بد و رفتار مخرب کشیده شوید.

2. در فعالیت‌ها شرکت کنید:
 

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیدا کردن دوست، شرکت کردن در فعالیت‌ها است. چه فعالیت‌هایی؟ اگر دانشجو هستید فعالیت‌های جانبی دانشگاه و اگر کارمند هستید کلاس‌های احتمالی که برایتان برگزار می‌شود. اگر حتی در یک کلاس ورزش شرکت می‌کنید کمک کردن به تازه‌واردها یا کمک گرفتن از کسانی که قبل از شما وارد این کلاس‌ها شده‌اند. این کارها به شما اجازه می‌دهد که با دیگران در لذت‌های‌شان شریک شوید.

3. خودتان را معرفی کنید:
 

خیلی از افراد نمی‌دانند چگونه باید خودشان را معرفی کنند؛ در حالی که قدم اول شما در هر ارتباطی، معرفی کردن خودتان است. نشستن یک گوشه تنها و سر در افکار خود فرو بردن یا چشم روی همه آدم‌ها بستن و جواب سوال‌هایشان را بی‌حوصله با یک آره یا نه پاسخ گفتن، راهی نیست که بتوان از آن به خانه دوست رسید. می‌گویند خدا حامی آدم‌های شجاع است. پس شجاعت به خرج دهید و خودتان را به دیگران معرفی کنید.

4. کمک کنید:
 

حتما این صحنه کلیشه‌ای و تکراری را بارها و بارها دیده‌اید که دو نفر به همدیگر برمی‌خورند و یکی کتاب از دستش می‌افتد، دیگری زمین می‌خورد یا دعوایی رخ می‌دهد و در این میان کسی به داد دیگری می‌رسد و قضیه به «بادا بادا مبارک بادا» ختم می‌شود. درست است که این اتفاق‌ها خیلی پیش‌پا افتاده است اما واقعیت این است که شما می‌توانید از راه کمک کردن با دیگران آشنا شوید و چه بهتر از اینکه با یک رفتار خوب و انسان‌‌دوستانه خودتان را به دیگران معرفی کنید.

5. مهارت‌های گفتاری‌تان را افزایش دهید:
 

با دیگران چگونه ارتباط برقرار می‌کنید؟ نوع حرف زدن‌تان چگونه است؟ آیا تا به حال به تن صدا‌ی‌تان دقت کرده‌اید؟ لازم است روی این نکته‌هایی که گفتیم کمی تمرکز کنید و قبل از اینکه پای صحبت با کسی بنشینید خودتان و نوع گفتارتان را مرور کنید. شاید به نظرتان احمقانه بیاید اما قبل از یک دیدار مهم، بهتر است یک نمایش برای خودتان اجرا کنید و همان موضوع‌هایی را که می‌خواهید درباره‌ آن حرف بزنید، با لحن مناسب جلوی آینه به خودتان بگویید.

6. شنونده خوبی باشید:
 

داشتن قدرت شنوندگی یکی از ابزارهای مهم برای یافتن دوست است ولی متاسفانه خیلی‌ها برعکس فکر می‌کنند و تصورشان این است که راه یافتن دوست پرچانگی است. اما شنیدن و شنونده خوب بودن یعنی چه؟ یعنی گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل و به موقع عکس‌العمل نشان دادن. این عکس‌العمل می‌تواند تکان دادن سر باشد، نوازش دست یا حتی یک اظهارنظر بجا! این عکس‌العمل‌های ناخودآگاه به طرف مقابل شما می‌گوید شما در حال همراهی او هستید اما اگر به جای این عکس‌العمل‌ها مدام در جای خود وول بخورید، سرتان را بخارانید و دنبال ساعت بگردید به او می‌گویید: «حرف تو برای من اهمیتی ندارد!»

7. از سوال‌هایی با پایان باز استفاده کنید:
 

هر سوالی جوابی دارد یا بهتر بگوییم، ما سوال می‌کنیم تا جوابی بگیریم. اما خیلی وقت‌ها و البته خیلی از آدم‌ها سوال می‌پرسند و خودشان سوال را جواب می‌دهند و باز این روند تکرار می‌شود؛ در حالی که سوال پرسیدن یعنی مشارکت دادن دیگران و البته نحوه پرسیدن سوال هم خیلی مهم است. پرسش‌هایی با پایان باز به دیگران اجازه می‌دهد تا درباره سوال شما فکر کنند و جواب بگویند و جواب‌شان تنها در یک «بله» و «نه» خلاصه نشود و البته پرسیدن این سوال‌ها به شما کمک می‌کند تا طرف مقابل را بهتر بشناسید. بنابراین سعی کنید طوری یک سوال را مطرح کنید که با آن سوال جای بحث و تبادل‌نظر باز شود.

8. از زبان بدن استفاده کنید:
 

به صندلی تکیه داده و به بیرون خیره شده است و به‌رغم همه نکات مثبت‌اش باعث می‌شود شما ناخودآگاه حس بدی به رفتارش پیدا کنید. چرا؟ چون او با زبان بدنش در حال صحبت کردن با شما است، بدون اینکه خودش بداند. اگر می‌خواهید در روابط‌تان موفق باشید باید حواس‌تان به زبان بدن‌تان باشد. شما چگونه می‌ایستید؟ چگونه می‌نشینید؟ چگونه برای فشردن دست دیگران دست دراز می‌کنید؟! همه اینها مهم است و حتی مهم‌تر از حرف‌هایی که با زبان در دهان‌تان می‌گویید. زبان بدن شما به دیگران می‌گوید که من آدم بی‌خیالی هستم یا برعکس، من آدم حمایتگری هستم. زبان بدن می‌گوید من افسرده و مریض هستم یا شاد و سرحال و سرزنده.

9. مثبت باشید:
 

کسی منکر سختی‌های این زندگی و نقاط کور و ناامیدکننده‌ای که وجود دارد، نیست اما با همه اینها اگر می‌خواهید از غار تنهایی بیرون بیایید و دوست خوبی پیدا کنید بهتر است به زور هم که شده «مثبت» باشید. اکثریت آدم‌ها از روبه‌رو شدن با آدم‌های بدخلق و منفی دوری می‌کنند چون خودشان به قدر کافی مشکل دارند. پس با وجود همه مشکلات زندگی سعی کنید خصوصا در ابتدای مکالمه‌تان با دیگران از خاطره‌ها و خبرهای خوب شروع کنید.

10. یک میهمانی ترتیب بدهید:
 

تنها نیستید. دوست دارید اما روابط زیادی با آنها ندارید و سال به سال همدیگر را می‌بینید. چطور است یک مهمانی ترتیب بدهید و آن مهمانی را کم‌کم به مهمانی‌های دوره‌ای تبدیل کرده و با دوستان‌تان زمان بیشتری را سپری کنید؟ شاید در جمع آنها افرادی را بیابید که بی‌شباهت به شما نباشند و آنها هم از تنهایی خسته شده باشند.
منبع: www.salamat.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد